Nederlandse online start-up en scale-up community financiert internationaal onderzoek naar COVID-19 ziektebeeld

Financiering onderzoek als alternatief voor LOEY Awards, welke voor het eerst in elf jaar niet doorgaan.

Achttien ondernemers uit de Nederlandse online start-up en scale-up community slaan de handen ineen om een internationaal onderzoek van het Erasmus MC, naar het ziektebeeld van COVID-19 te financieren. Het onderzoek richt zich op de invloed van gebruikte medicatie op het verloop van het ziektebeeld van COVID-19. Het initiatief is een samenwerking van de bij de LOEY Foundation aangesloten internetondernemers. De jaarlijks door hen georganiseerde LOEY Awards gaat voor het eerst in elf jaar niet door.

Internationaal onderzoek

Professor Hugo van der Kuy doet vanuit het Erasmus MC in Rotterdam onderzoek naar de invloed van verschillende medicatie op het verloop van het ziektebeeld van COVID-19. Met de uitkomsten van dit onderzoek kan men voorspellen of bepaalde geneesmiddelen die mensen in de thuissituatie gebruiken een besmetting met COVID-19 verergeren of juist een beschermend effect hebben. Door het internationale belang van dit onderzoek hebben zich inmiddels zestig ziekenhuizen uit dertien verschillende landen aangemeld om deel te nemen. Wat het mogelijk maakt om de gegevens van meer dan vijfduizend patiënten te gebruiken. Daarbij hebben meer dan honderddertig wetenschappers zich van over de hele wereld aangemeld om samen te werken. Verschillende start-up en scale-up ondernemers, aangesloten bij het netwerk van de LOEY Awards, financieren samen met het LOEY bestuur het onderzoek voor een periode van drie jaar. ‘Dit onderzoek is sterk gebaseerd op samenwerking en zou onmogelijk geweest zijn zonder internet en social media. Het is mooi dat juist ‘internetondernemers’ dit onderzoek een extra stimulans geven met deze subsidie’, aldus Hugo van der Kuy, onderzoeksleider bij het Erasmus MC.

LOEY COMET-study

Van links naar rechts: Ir. Hubert Deitmers (LOEY), Drs. Roos Sablerolles (onderzoeker), Prof. Dr. Hugo van der Kuy (onderzoeksleider)

LOEY Awards 2020 afgelast 

De achttien ondernemers die hun handen ineenslaan om het onderzoek te financieren zijn onderdeel van het LOEY-netwerk dat elkaar onder andere tijdens de jaarlijkse LOEY Awards ceremonie treft. Deze awards worden gezien als een van de belangrijkste ondernemersprijzen in Nederland voor internetondernemers. Door COVID-19 kan de uitreiking van de LOEY Awards in 2020 voor het eerst in elf jaar niet doorgaan. ‘Het is ontzettend jammer dat de LOEY Awards dit jaar niet door kunnen gaan. Wij vinden het niet gepast om dit jaar prijzen uit te reiken en met elkaar samen te komen. Voor veel ondernemers is het een erg onzekere en moeilijke periode. Omdat wij van mening zijn dat goed ondernemerschap betekent dat je ook een bijdrage aan de samenleving levert, zetten wij ons samen met onze collega-ondernemers in om dit onderzoek naar het ziektebeeld van COVID-19 te financieren. Op deze manier hopen wij met ons netwerk op een alternatieve manier een bijdrage te leveren’, legt Hubert Deitmers, oprichter van Endeit Capital en initiatiefnemer van de LOEY Awards, uit. De LOEY Awards vinden in 2021 wel weer doorgang.

Joris Beckers (Picnic) wint de LOEY Award van 2019 

Over de LOEY Awards

De LOEY Awards (Leading Online Entrepreneur of the Year) zijn onafhankelijke prijzen voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie, georganiseerd door Stichting LOEY. Doel van deze Stichting is het stimuleren van de groei, innovatie en inspiratie in de online industrie in Nederland. De innovatieve kracht vanuit deze branche is gigantisch en het belang van online ondernemerschap voor de Nederlandse economie is evident. Naast de jaarlijkse Awards organiseert Stichting LOEY ook de initiatieven LOEY Travel, LOEY Dinner en LOEY Beach om succesvolle ondernemers bijeen te brengen, zichtbaar te maken en bij te dragen aan de verdere uitbouw van online initiatieven en samenwerkingsverbanden. De LOEYs zijn een gezamenlijk initiatief van Endeit Capital en Peak Capital.